Απάντηση στις θέσεις της Ε.Ε.Φ. για το μαθήμα της Ιστορίας

Της Βάγιας Τσιώλη

Έχω πολλάκις διαφωνήσει με θέσεις της Εταιρείας Ελλήνων Φιλολόγων (οι θέσεις της Ε.Ε.Φ. εδώ: http://www.eephil.gr/docs/170519_protaseis_iep_istoria.pdf ). Επιπλέον, η Εταιρεία αυτή δεν αποτελεί αντιπροσωπευτικό όργανο των φιλολόγων.

Την Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων ενδιαφέρει πιο πολύ το ότι με τις αλλαγές που προωθούνται στο μάθημα της Ιστορίας στο Δημοτικό τα παιδιά δε θα εστιάζουν τόσο ή μόνο σε πρόσωπα, όπως τον Καραϊσκάκη (όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο κείμενο), αλλά θα πρέπει να εξετάζουν τις περιόδους συνολικά και να μαθαίνουν για την κοινωνική και οικονομική όψη της ιστορίας του τόπου ενταγμένης σ’ ένα παγκόσμιο πλαίσιο. Το πρόβλημά της είναι ότι δε θα επικεντρώνονται τα παιδιά στο ότι ο Κολοκοτρώνης απελευθέρωσε τα Δερβενάκια, την Καλαμάτα και το Βαλτέτσι, αλλά θα μαθαίνουν για τις ιδεολογικές και κοινωνικές συνθήκες της επανάστασης. Η επανάσταση, λέει, είναι μόνο ζήτημα προσώπων και περιοχών, δεν είναι σκέψη, δεν είναι ιδέα, δεν είναι συνθήκες που οδηγούν στο ξέσπασμά της. Το πρόβλημά της είναι ότι θα διδάσκονται τα παιδιά ΚΑΙ τη Γαλλική και την Αμερικανική Επανάσταση. Αγνοεί η Ε.Ε.Φ., φαίνεται, ότι η Ελληνική Επανάσταση, όπως και η Αμερικανική, επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις ιδέες της Γαλλικής Επανάστασης, από τις φιλελεύθερες και σοσιαλιστικές ιδέες της εποχής, από μια διανόηση που αμφισβήτησε ανοικτά το πολιτικό–αριστοκρατικό και θρησκευτικό κατεστημένο. Μα, το λέει ξεκάθαρα: με την ιδεολογική προσέγγιση έχει πρόβλημα.

Αλλού στο κείμενο διατυπώνεται η ανησυχία ότι στο Γυμνάσιο η Ελληνική Επανάσταση θα διδάσκεται ή θα παραβλέπεται ανάλογα με την κρίση του διδάσκοντος. Ισχυρίζονται τα μέλη του Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ. ότι αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα, από τα παιδιά που θα τελειώνουν το Γυμνάσιο, άλλα να γνωρίζουν κι άλλα να μη γνωρίζουν για την Ελληνική Επανάσταση. Ενώ μέχρι τώρα όλα ανεξαιρέτως τα παιδιά που τελείωναν τη δευτεροβάθμια ήξεραν τα της Επαναστάσεως απ’ έξω κι ανακατωτά. Ή μάθαιναν Ιστορία. Ή μάθαιναν όποιο άλλο μάθημα επί της ουσίας. Ή μάθαιναν το ακόμη πιο ουσιώδες: να σκέφτονται.

Διότι, πότε το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα διαμόρφωνε είτε πραγματικούς γνώστες της ιστορίας είτε σκεπτόμενους ανθρώπους; την άρχουσα τάξη (δηλαδή εκκλησιαστικοί άρχοντες-πολιτικοί) ανέκαθεν την τάραζε μόνο η παραμικρή αλλαγή στο μάθημα των Θρησκευτικών και της Ιστορίας, για τη δεύτερη όμως σε ό,τι αφορά μόνο το καθαρά εθνικιστικό κομμάτι. Γνωρίζει όμως η Ε.Ε.Φ. ότι οι φανατισμένοι θρησκευτικά και εθνικά άνθρωποι είναι μη σκεπτόμενοι άνθρωποι και άρα έρμαια των πάσης φύσεως δημαγωγών;

Γνωρίζει ακόμη ότι εδώ και πολλά χρόνια το πρόβλημα δεν είναι τόσο το ΤΙ γράφει το βιβλίο της Ιστορίας, αλλά το ΠΩΣ διδάσκεται το μάθημα της Ιστορίας; το ΠΩΣ διδάσκονται όλα τα μαθήματα; οι στοιβαγμένοι κατά 30 μαθητές στις τάξεις, οι ελλιπείς υποδομές, η εξετασιολαγνεία που διαμορφώνει ένα στείρο γνωσιοκεντρικό μαθησιακό περιβάλλον – αφού η ύλη έτσι διδάσκεται αποσπασματικά και συντομευμένα – η παπαγαλία που είναι το ζητούμενο, οι περικοπές των μισθών και η πολυετής αδιοριστία των εκπαιδευτικών, δεν αποτελούν τα βασικά αίτια για το στρεβλό μας εκπαιδευτικό σύστημα; δεν έχω όμως διαβάσει σε κανένα από τα κατεβατά των γραπτών τους στο πολυτονικό να θίγουν τα παραπάνω.

Τέλος, το γεγονός ότι το μάθημα της Ιστορίας εδώ και άρα πολλά χρόνια διδάσκεται από εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων – ξενόγλωσσους, θεολόγους, νομικούς – δε φαίνεται να απασχολεί την Ε.Ε.Φ., όταν κάνει λόγο για την τωρινή προσπάθεια υποβάθμισης του μαθήματος της Ιστορίας. Ίδια κατάρτιση στο μάθημα έχει κάποιος που το έχει σπουδάσει ως βασικό αντικείμενο με κάποιον που υποχρεούται να το διδάξει, για να καλύψει το ωράριό του; Αμελητέο ή και αδιάφορο για την Ε.Ε.Φ., αρκεί να διασφαλίζεται η απομνημόνευση των προσώπων, των τοπωνυμιών και των ημερομηνιών της Ελληνικής Επανάστασης. Γιατί αυτό δεν είναι ιδεοληψία. Ιδεοληψία είναι η συσχέτιση της ελληνικής ιστορίας με την παγκόσμια ιστορία και η μελέτη των κοινωνικών, πολιτιστικών και οικονομικών συνθηκών, που γέννησαν μια περίοδο ή προκάλεσαν ένα γεγονός.

Τα συμπεράσματα δικά σας.

history

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s